I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, December 7, 2011

Sejarah Perkembangan Sistem Operasi UNIX






UNIX bukanlah system operasi yang dimonopoli oleh satu-satu kumpulan atau syarikat tertentu. Ia adalah hasil gabungan dan idea banyak pihak yang bermula pada tahun 1965. Sebagai seorang penggemar computer terutamanya yang ingin memfokuskan tumpuan pada system operasi, semestinya ingin tahu bagaimana UNIX bermula, bagaimana ia dibangunkan dan di mana ia berada sekarang. 


Mengetahui kepelbagaian version UNIX sekarang membolehkan kita mengetahui dengan jelas sejauh manakah kemampuan UNIX sebagai suatu system operasi yang mantap dan hebat yang digunakan dalam system perkomputeran. Seperti yang diketahui umum, ia bukanlah dibangunkan oleh suatu kumpulan tertentu (contohnya Microsof Corporation yang menghasilkan Windows Operating System). Selain itu perlu diketahui juga bahawa, UNIX bukanlah di hasilkan oleh hackers/pengaturcara  yang terlalu berminat dengan komputer kerana ia terhasil daripada ciptaan dan idea daripada mereka-mereka yang berlatarbekangkan akademik yang kukuh dalam terutamanya dalam bidang matematik dan sains komputer yang bekerja dengan suatu pusat penyelidikan terkemuka yang membangunkan hasil-hasil ciptaan bertaraf industri iaitu Bell Labs. 


Memahami hubungan simbiosis antara UNIX dan komuniti akademik membolehkan kita memahami dengan jelas interaksi pencipta system tersebut dan hubungan sejarah mereka dengan universiti-universiti terkemuka dan juga Bell Labs.



Bagaimana ia Bermula

Semuanya bermula di Bell Labs, makmal penyelidikan yang dimiliki oleh syarikat terkemuka dunia pada masa itu iaitui AT&T. sebaliknya, AT&T tidak berminat untuk membuat keuntungan yang melibatkan pembangunan dan penjualan computer dan juga software termasuk sistem operasi. Dalam pada itu juga, menjadi polisi di Amerika Syarikat untuk tidak membenarkan AT&T menjual perisian kepada umum pada waktu itu. Sebaliknya berlaku pada tahun-tahun sekitar 60an, AT&T merupakan syarikat yang kukuh dalam teknologi tinggi. Tetapi pada tahun 70an, perniagaan telekomunikasi (telefon ciptaan Alexander Graham Bell pada masa itu mengalami kemerosotan). Terdesak dengan keperluan semasa dan keinginan untuk membangunkan suatu sistem multipengguna (multiuser), pelbagaian tugas (multitasking) dan multipemprosesan (multiprocessing) yang belum dimiliki oleh mana-mana syarikat yang berkaitan dengan teknologi perkomputeran dan telekomunikasi pada masa itu, Ken Thompson dari AT&T mengorak langkah memulakannya. 


 Jelasnya tujuan utama pada masa itu ialah untuk menghasilkan sistem operasi yang membolehkan para pengaturcara komputer bekerja serentak dalam suasana yang selesa dan menyeronokkan. Ini yang menghasilkan persekitaran pembangunan UNIX secara berterusan oleh kumpulan pengaturcaraan komputer tersebut.


Ken Thompson dan Denise Ritchie

Tahun 1965-1969

Pada tahun 1965, Bell Labs bergabung dengan Massachuset Institute of Technology (MIT) dan General Electric (GE) dalam kerjasama untuk membangunkan Multics, ‘Multiuser Interactive Operating System’ di atas platform GE645 komputer kerangka utama (mainframe). Walaubagaimanapun, wujud rasa tidak puas hati dengan pembangunannya yang agak perlahan dan menelan belanja yang tinggi, Bell Labs menggugurkan projek Multics pada tahun 1969. tetapi pada tahun itu juga, Ken Thompson yang terlibat dalam projek tersebut, telah menemui  Dennis Ritchie yang telah menyediakan Digital Equipment Corporation PDP-7 minicomputer untuk meneruskan kerja-kerja penghasilan system operasi yang turut sama  digunakan oleh pengaturcara dan para penyelidik pada masa itu. Selepas mereka menyediakan prototaip, Thomson kembali ke Bell Labs dengan kertas cadangan membina system operasi yang baru. System operasi tersebut dinamakan UNIX yang berbeza dengan Multics sebelum ini. Usaha membangunkan UNIX di Bell Labs secara konsisten bermula pada tahun 1971. Versi awal UNIX ditulis menggunakan bahasa pengaturcaraan bahasa himpunan (assembly language) pada platform PDP-11/20. Ia termasuk sistem fail, fork, roff dan ed. Ia digunakan sebagai pemproses teks fail dalam penyediaan paten.


Tahun 1970-1972

Awal 1970 an, UNIX menjadi popular melalui Bell Labs, dan sebagai sistem operasi yang baru yang berkembang pesat, universiti-universiti terkemuka di Amerika Syarikat mempeloporinya. Walaupun ia dinilai sebagai sesuatu yang menarik oleh para ahli akademik, di dalam komuniti perniagaan ia dilihat sebagai suatu keraguan. Dalam usaha untuk meningkatkan lagi kepopoluran UNIX, AT&T telah melesenkan kod sumber (source code) UNIX kepada universiti-universiti yang berminat dengan harga yang berpatutan. AT&T telah banyak memberi kod sumber (source code) dan manual tetapi bukan sokongan teknikal. Lewat 1970-an hampir 70 peratus universiti dan kolej-kolej memiliki sistem operasi UNIX. Pelajar-pelajar sains komputer menggunakan UNIX dan mengubahsuai kod sumbernya (source code) untuk menjadikan UNIX lebih mantap dari pelbagai segi. UNIX ditulis menggunakan bahasa himpunan (assembly language) dan pada asasnya boleh dijalankan atas platform DEC – yang pertama sekali ialah PDP-7 diikuti dengan PDP 11/40, 11/45 dan akhirya 11/70 yang mana mendapat perhatian meluas dari para penggemar teknologi computer.



Tahun 1973-1979

Dalam tempoh ini  perkembangan UNIX menjadi sangat penting dan pantas. Ritchie dan Thompson, menulis semula kernel UNIX menggunakan bahasa pengaturcaraan C peringkat tinggi (high level C language). Sekarang UNIX boleh di complied dan di jalankan atas pelbagai platform komputer. Dalam beberapa bulan, ia boleh dijalankan atas pelbagai perkakasan (hardware) dan pengubahsuaian nya menjadi lebih senang. Dan sekali lagi Thompson dan rakan-rakan akademiknya terus menerus membangunkan UNIX lebih dari sekadar pemprosesan teks dan pengaturcaraan.

Pada masa ini, UNIX didatangkan dengan versi 6. ini adalah keluaran pertama UNIX berbentuk komersil yang dibeli oleh satu syarikat Whitesmith.Inc dan menamakan versi komersil UNIX ini sebagai Idris (kelakar bukan).

Dalam tahun 1975, Thompson melawat Berkeley untuk menghabiskan cuti sabatikalnya dan membawa UNIX versi 6 dan memasangkannya di platform PDP11/70. pada masa ini, Bill Joy dan dan Chuck Haley (pelajar sains komputer di Berkeley University) menggunakan versi 6 dalam pengajian mereka dan keduanya menjadi sangat penting dalam pembangunan sistem UNIX di Berkeley. Projek pertama yang dimulakan menggunakan versi 6 ialah pembangunan ex editor. Joy dan Haley begitu berminat dalam sistem operasi UNIX terutamanya di peringkat kernel (bahagian paling penting dalam sistem operasi). Joy mengubahsuai kernel UNIX dan menamakannya sebagai Berkeley Software Distribution (BSD). Kemudian diikuti dengan penciptaan vi (teks editor) dan pembangunan C shell. 1BSD dikeluarkan pada tahun 1975. keluaran kedua pada tahun 1978 dimana Joy telah menambah keupayaan sokongan ‘virtual memory’ di mana sesuatu program masih boleh dijalankan walaupun ia memerlukan lebih ‘physical memory’ yang diperlukan pada masa semasa program dijalankan. UNIX versi 7 dikeluarkan oleh Bell Labs yang mana ia boleh di jalankan atas platform yang lain dengan pelbagai pembaharuan. Lewat 1970 an juga DARPA (badan yang bertanggungjawab dalam memberikan geran dalam penyelidikan) memutuskan untuk menempatkan Universal Computing Environment di Berkeley menggunakan UNIX dan menggunakannya secara meluas. Keluaran 4.1 BSD, DARPA menyumbangkan sesuatu yang penting dalam peningkatan keupayaan UNIX. Sistem fail fast meningkatkan keupayaan UNIX dengan menghalang berlakunya defragmentation failed dan ditingkatkan lagi dalam keluaran 4.2 BSD.


Bill Joy

Tahun 1982-1983

 AT&T secara rasminya mengeluarkan versi beta UNIX pertama untuk sektor komersil pada tahun 1982. Tahun 1983, AT&T mengeluarkan UNIX yang stabil dan mantap pertama dan di namakan System III (System 1 dan II tidak wujud). Walaupun System III berasaskan UNIX versi 7, ia tidak dilengkapkan dengan C shell dan vi editor.Berdasarkan pada keluaran System III, AT&T melihat masa depan UNIX yang cerah dan mengeluarkan System V. (System IV tidak dikeluarkan secara komersil dari AT&T). System V termasuk editor curse  (screen oriented software libraries) dan init (UNIX boot up). Awal 1980 an, Joy menamatkan pengajian di Berkeley dengan memegang Ijazah Lanjutan (master degree) dalam bidang electrical engineering dan menubuhkan Sun Microsystem (SUN adalah singkatan daripada Stanford University Network).

 

Milestones in the Development of UNIX

1965   Bell Laboratories joins with MIT and General Electric to develop Multics.

1970   Ken Thompson and Dennis Ritchie develop UNIX.

1971   The B-language version of the OS runs on a PDP-11.

1973   UNIX is rewritten in the C language.

1974   Thompson and Ritchie publish a paper and generate enthusiasm in the academic community. Berkeley starts the BSD program.

1975   The first licensed version of BSD UNIX is released.

1979   Bill Joy introduces “Berkeley Enhancements” as BSD 4.1.

1982   AT&T first markets UNIX. Sun Microsystems is founded.

1983   Sun Microsystems introduces SunOS.

1984   About 100,000 UNIX sites exist worldwide.

1988   AT&T and Sun start work on SVR4, a unified version of UNIX.

1988   OSF and UI are formed.

1989   AT&T releases System V, release 4.

1990   OSF releases OSF/1.

1992   Sun introduces Solaris, which is based on System V, release 4. SunOS,

which is based on BSDF UNIX, will be phased out.

1993   Novell buys UNIX from AT&T.

1994   Solaris 2.4 is available.

1995   Santa Cruz Operation buys UNIXware from Novell. SCO and HP

announce a relationship to develop a 64-bit version of UNIX. Solaris 2.5

is available.

1997   Solaris 2.6 is available.

1998   Solaris 7 is available.

2000   Solaris 8 is available.

No comments:

Post a Comment